Google Search

Google
 

søndag, august 26, 2007

Flere girokort fra DE ?

Jeg skrev for en uges tid siden lidt om de mindre kæders problemer. Nu lader det til, at DE også er ved at komme på banen i den sag. Det udtaler de (Thomas Thorp - hvem ellers ?) ihvertfald til epn.dk.

Her har journalisterne samlet op på de ringe regnskaber fra bl.a. Base1 og fusionen mellem Livingstones og RE/MAX. Konklusionen lyder - ikke overraskende "Nedtur i ejendomsmæglerbranchen". Business.dk har også samlet historien op under den lidt friskede (men måske mere rammende) overskrift "Surt show i 2006 for boligmæglere"

Artiklerne fokuserer naturligt nok på 2006, men overser (heldigvis) at det elendige marked fortsatte helt frem til april/maj ...

Ifølge Thomas Thorp har DE et øje på situationen:
"Vi holder øje med situationen bl.a. ved at indhente revisorerklæringer, hvis vi vurderer, at en mægler er i økonomiske vanskeligheder".

Noget kunne altså tyde på, at de dyrekøbte erfaringer fra Mühldorff har sat sig lidt spor. Det er jeg egentlig glad for at høre, for jeg synes da at 10-15 mio. tabte medlemskroner penge var en pæn sjat.

I en kommentar til et tidligere indlæg, gjorde en læser opmærksom på en forretning, hvor indehaveren var begyndt at trække afregningen til sælger af hensyn til forretningens likviditet. Den slags må og skal vi have stoppet i en fart - og jeg håber her, at DE's revisor-erklæringer er nok. For ellers kan vi nok belave os på flere girokort fra DE - og hvis jeg skal være helt ærlig, så er jeg helst fri for yderligere girokort i denne tid...

Update: Fandt også historien hos Politiken, så nu er den snart hele vejen rundt.

5 kommentarer:

Anonym sagde ...

Tjaaa...sidder bare og konstaterer at der bliver længere mellem dem som griner af os der for snart lang tid siden, spåede prisnedsættelser på 30 til 40 pct.

Det er selvfølgelig nemt, at sidde her og være bagklog. Omvendt syntes jeg det er et glimrende eksempel på, hvordan og hvorfor bobler opstår. Når markedet ser bort fra fundamentale forhold og begynder at finde på forklaringer om, hvordan træerne kan vokse ind i himlen, så går det galt.

Bevares, der er ikke tale om et landsdækkende fald men en meget lang periode med faldende priser, er forude. Der vil ske en voldsom udrensning i mæglerbutikker og ansatte. De små og kloge stopper nu. De store må æde egenkapitalen og kun Poul Erik Bech kommer ud af det med hele livet i behold, grundet sin diversificerede forretning.

Held og lykke!

Ejendomsmaileren sagde ...

Jeg er nu ikk ehelt enig. Boligprisernes udvikling er svær at spå om. Lejlighederne i København har fået nogle seriøse tærsk, men det øvrigte boligmarked viser faktisk rigelig ok aktivitet.

Mht. mæglernes økonomi tror jeg også, at du overdriver faren. Branchen har jo i det forløbne år hævet salærniveauet markant, så der nu er bedre rentabilitet i de solgte kunder.

Det åbner selvfølgelig flanken til konkurrence på prisen, men pt. er det nok eneste udvej for en mægler-butik.

Salærer på 100.000 kr. er ikke usædvanlige på 2-3 værelses lejligheder i København, og så ser det da helt fint ud med økonomien - selv om kun halvdelen af sagerne bliver solgt.

Efter en vis udrensning i branchen synes jeg da igen at jeg hører om ok indtjening rundt omkring.

Noget andet er så, at de små kæder fortsat vil være under pres af den generelle struktur-udvikling... Der er vi helt enige (men mon ikke andre end Poul-Erik overlever ? :-)

Anonym sagde ...

Fandt denne historie omkring krakket hos Mühldorff - det blev vist en dyr omgang :-(

http://epn.dk/finans/realkredit_bolig/article1136069.ece

Noget der undrer mig i artiklen er at der tilsyneladende har været så meget rod i bogholderiet - er det ikke noget som Mühldorff's egen revisor burde have opdaget? (Jeg går stærkt ud fra at også ejendomsmæglere skal bruge en revisor)

Ejendomsmaileren sagde ...

Hej,

Ejendomsmæglere skal selvfølgelig - som alle andre - benytte en revisor til deres regnskaber. Men modsat f.eks. advokater er ejendomsmæglere ikke forpligtede til at føre klient-konti, hvor kundernes deponerede midler kan holdes adskilt fra den daglige drift.

Derved opdages den slags slendrian (som vel i dette tilfælde nærmer sig det kriminelle) ofte først, når revisor laver årsrengskabet (og det har man jo ½ års frist til at lave efter årsskiftet!)

Officielt fører DE vist tilsyn med medlemmernes drift, men jeg mindes ingen konkrete initiativer fra den side...

Anonym sagde ...

Okay, på den måde. Så kan jeg bedre forstå at det kan gå som det gjorde ...

Tak for forklaringen :)