Google Search

Google
 

søndag, august 19, 2007

REMAX revisited

Så kom RE/MAX endelig ud af hullerne i Danmark. Efter 6 års tilløb har de købt Livingstones butikkerne og sat RE/MAX navnet ind foran.

I lyset af deres problemer med at rekruttere mæglere, er det vel ikke overraskende, at den islandske bagmand Konrad Konradsson (det hedder han altså!) har udnyttet krisen i ejendomsmæglerbranchen til at købe de 8 Livingstones butikker. I bytte har Livingstones ejer Henrik Christiansen ifølge epn.dk fået en halvpart i RE/MAX Danmark og en pose penge til selskabet.

Det er mit personlige indtryk, at Livingstones har haft det svært i de senere år. De udvidede på et tidspunkt med en del butikker, men har vist haft svært ved at få en ordentlig forretning ud af dem. I den nuværende markedssituation forstår jeg godt, at Henrik Christiansen har byttet sin ejerandel til en lotteri-seddel med RE/MAX navnet på.

Omvendt er det vel billigt købt for Konrad Konradsson at afgive en del af de rettigheder, der har voldt ham så mange problemer. Samtidig har han måttet skyde et beløb ind i selskabet, men det havde han vel alligevel rgnet med at gøre, når konceptet for alvor skulle rulles ud.

Spørgsmålet er så om den nye konstellation er udtryk for to svage parters sidste desperate forsøg på at få noget ud af deres forretning - eller et kraftfuldt partnerskab, der kan byde de danske kæders dominans på markedet... Svaret herpå er jeg selv lidt i tvivl om, må jeg indrømme.


Man skal jo være idiot for at undervurdere den styrke der ligger bag RE/MAX. Det er en gigantisk organisation, der har arbejdet sig ind på ganske mange markeder - herunder f.eks. Sverige og Norge. Når det er sagt har jeg imidlertid lidt svært ved at se, hvad kæden vil tilføre mig som ejendomsmægler, hvir jeg valgte at skifte kæde. Og heri ligger formentlig kimen til de problemer, de har haft til dato.

De forsøger selv at hjælpe os lidt på vej med en 10-punkts liste, som jeg lige kort vil løbe igennem:


10 ÅRSAGER TIL HVORFOR DU SKAL årsager til hvorfor du skal blive franchisetager hos RE/MAX

1: Fordi det stadig er muligt
Genialt argument. Det tror jeg bare vi lader stå.

2: RE/MAX største værdi er selve navnet
Med mindre de har tænkt sig at investere hårdt i markedsføring af navnet i Danmark, så er Re/MAX i dag kendt for absolut ingenting, så det er som minimum noget op ad bakke. (Herudover har jeg sjovt nok haft lidt svært ved at finde ud af, hvordan navnet egentlig skrives ? ReMax, REMAX, RE/MAX, Remax ?!?)

3: Rådgivning
Rådgivning fra hovedkontoret til de lokale mæglere er et must for en moderlen mæglerkæde, så det opfatter jeg som et eksistensminimum - ikk enoget der skiller dem særligt ud.

4: RE/MAX er anerkendt som verdens største ejendomsmæglerkæde
Det giver selvfølgelig lidt pondus - men næppe meget på det lokale marked, hvor du konkurrerer med kæder ejet af Danske Bank m.v.

5: RE/MAX anvender de kun de nyeste teknologier
I mange lande er det utvivlsomt en stor fordel, men enhver dansk mægler har adgang til avancerede teknologiske løsninger via et billigt abonnement hos C&B eller Plass Data, så det gør ikke den store forskel. Og så valget de faktisk ved lanceringen at skrotte deres eget website og fortsætte med Livingstones ?!? De har så også deres egen TV kanal (!) i USA, og det kan selvfølgelig vise sig at gøre forskellen :-)

6: Siden RE/MAX begyndelse i 1973, har virksomheden været i vækst
Vækst er jo rart og tyder jo på, at de har fat i noget rigtigt.

7: RE/MAX får dagligt nye franchisetager
Øh, det er vist det samme som nr. 7, ikke ?

8: RE/MAX kender alle sine kunder
Hmm - salgsgas. Gør vi ikke alle det ?

9: RE/MAX nationalt
RE/MAX nævner national markedsføring, og her bliver det selvfølgelig umådeligt interessant at se, hvor mange kroner (dollars) der vil kaste efter projektet i opstarten. I længden skal det jo betales af kunderne...

10: Bliv selvstændig, men stå ikke alene
Det minder vel meget om de større kæder herhjemme.


Alt i alt er jeg ikke imponeret over deres kommunikation. Det minder helt ærligt mest af alt om markedsføringsmateriale fra de berygtede MLM-koncepter (MultiLevelMarketing - bedre kendt som pyramide-fiduser). Jeg tror og håber at konceptet har mere substans end som så - for ellers er jeg alvorligt bange for at Konrad og Henrik går en svær tid i møde.


Velkommen på markedet !

Ingen kommentarer: