Google Search

Google
 

fredag, august 31, 2007

Boligsiden bliver udfordret af JP/Politiken

Det blev i går offentliggjort, at JP/Politikens Hus har købt Boligtorvet, der hidtil har været ejet af BRFkredit og Codan Forsikring i fællesskab. Det varsler nye muligheder for annoncering af boliger på internettet - og repræsenterer en potentielt alvorlig udfordring for Boligsiden. Boligtorvet udbyder nemlig et omfattende boligmarked under navnet Boligagenten.dk.

Boligtorvet har i gennem nogle år drevet boligagenten.dk, der er et boligmarked for samtlige boliger i landet. Oplysningerne om boligerne hentes direkte fra de enkelte mæglere (uden accept fra kæderne, hvilket jf. OFIR-dommen er lovligt.).

Dagbladene har tidligere forsøgt sig med boligannoncering på nettet. Først gik de sammen om at købe BoligZonen, der dog aldrig blev den store succes. Websitet er nu omdøbt til Boligen.dk og ejes i dag 100% af Det Berlingske Officin. De viser kun boliger fra mæglere, der ønsker at betale for det og rummer i skrivende stund blot 5.543 boliger - altså under 10% af det samlede udbud ! Det er primært boliger fra RobinHus, Mette Lykken og en række mindre, selvstændige ejendomsmæglere.

I modsætning hertil vil JP/Politiken fremover kunne præsentere deres brugere for et komplet boligmarked med samtlige boliger på markedet. Sitet er dermed på linie med Boliga og Keybo, men med en markant mediekoncern i ryggen. Derved bliver der med andre ord tale om en markant udfordrer til boligsidens trafik.

Hidtil har Boligsiden haft en enestående position på markedet. Forum (før OFIR) og Jubii har begge forsøgt sig med online boligmarkeder, men ingen af disse har for alvor formået at få deres i øvrigt mange brugere til at benytte markedspladsen. Det skyldes nok til til dels at en stor del af disse portalers brugere er ret unge. Her står JP/Politiken formentlig langt bedre, idet de favner meget bredt med JP.dk, Politiken.dk og ikke mindst ekstrabladet.dk.

Allerede i dag er funktionaliteten på Boligagenten.dk markant bedre end på Boligsiden, idet de f.eks. har implementeret søgning vis kort og giver mulighed for visning af prisudvikling i området mv. Vi venter alle i spænding på de varslede forbedringer på Boligsiden, men det vil formentlig "kun" bringe websitet på omgangshøjde med den nye aktør.

Tiden vil nu vise om den store mediekoncern formår at sende en seriøs mængde af trafik til den nye boligportal på bekostning af Boligsiden. Mit gæt er, at det kan de godt - men at det kommer til at tage ganske lang tid. Deres store fordel ligger dels i deres eksisterende kundekontakt og dels i deres vilje og evne til at videreudvikle websitet.

Det helt store spørgsmål er dog, hvordan JP/Politiken har tænkt sig at tjene penge på den nye service. Der er næppe nogen af de større kæder, der har lyst til at betale dem for at ødelægge Boligsidens monopol. Dermed kommer deres forretningscase formentlig til at bygge på banner-annoncering mv. på boligmarkedet. Det kan godt blive en ganske god forretning, da et sådant boligmarked vil kunne trække en del trafik, og boligkøbere er som bekendt et attraktiv publikum for annoncører. Hertil kan måske komme lidt betaling for visning af boliger fra de mange projekt-byggere, der i dag er udelukket fra boligsiden. De har en frygteligt masse lejligheder i København, de skal have solgt !


Min foreløbige konklusion: Det Berlingske Officin er kørt baglæns i konkurrencen. JP/Politikens boligmarked er kommet for at blive, mens Boligsiden på langt sigt skal tage sig gevaldigt sammen for at fastholde sin nuværende position.

Hvad er din konklusion. Kunne du finde på at betale for at annoncere dine boliger på det nye boligmarked ? Tror du at Boligsiden i den nuværende konstruktion kan tage konkurrencen op med mediehuse som JP/Politiken ? Skriv en kommentar nedenfor og lad mig høre...

Ingen kommentarer: