Google Search

Google
 

fredag, november 09, 2007

Hvad skete der dér ?

Jeg må med skam melde, at jeg i valgkampens hede helt missede historien i TV2 om at et antal mæglere i RobinHus kæden havde meldt sig ud - og nu efter sigende er på vej med et konkurrerende koncept i samarbejde med Realmæglerne.

Umiddelbart var jeg ret overrasket, at RobinHus jo har været inde i en ret positiv udvikling - særligt i hovedstadsområdet. Det samme kan ikke ligefrem siges om Realmæglerne ! Derfor virker det umiddelbart som et lidt absurd skifte...

Nu har jeg så kigget lidt mere på historien, og det viser sig udelukkende at dreje sig om mæglere i provinsen, hvoraf en vis del ikke har haft nogen særlig aktivitet. En af mine kollegaer i Jylland, der kender lidt til et par af de pågældende mæglere, fortæller at der er tale om en særdeles blandet flok.

Den overraskende melding rejser to store spørgsmål:

1) Kommer der en reel trussel i markedet fra Realmæglernes og
2) Hvad sker der fremover med RobinHus

Begge spørgsmål er svære at svare på, men jeg vover gerne et gæt :-)

Med hensyn til Realmæglerne så er de jo bygget op omkring en ultra-slank organisation, hvor sekretariatet ikke laver stort andet end at mødes - og forhandle rabataftaler. De har igennem lang tid - jf. annoncerne i Ejendomsmægleren - forsøgt at udvide kæden og stoppe den gradvise nedgang, de har oplevet i de seneste år. Kæden står uden opbakning fra en finansiel partner, og har støt og roligt tabt mæglere og markedsandel.

Hvis de nu skal til at lave et RobinHus 2, bliver det formentlig efter samme opskrift. En meget lille fælles platform (bemærk at den frafaldne (lidt bitre ? blev han smidt ud ??) mægler i TV klagede sig over det store bidrag til RobinHus. Det fortæller mig, at de nok vil lave et koncept, der baserer sig meget på den enkeltes lokale indsats).

Et sådant kopi-koncept giver jeg personligt ikke mange chancer. De eksisterende Realmæglere vil næppe acceptere, at de nytilkomne benytter Realmæglernes navn til at konkurrere med dem selv på prisen. Og uden en stærk fælles markedsføring kommer de ingen vegne.

Hvad der har fristet de frafaldne mæglere i tilbuddet fra Realmæglerne, har jeg derfor lidt svært at es. Måske har de bare været pressede af markedet - og fristede af, at græsset så grønnere ud på den anden side af hegnet...


Kigger man på RobinHus efter dette frafald, så står de fortsat relativt stærkt i København og omegn. Her har de et antal mæglere, der har fået endog ganske pænt fat (se f.eks. Pernille Holmsted på Østerbro, der har over 100 ejendomme til salg !). Til gengæld har de fået et drag over nakken i Jylland og på Fyn. De frafaldne mæglere har interessant nok primært befundet sig i lidt mindre provinsbyer - og kun en enkelt i Århus (uden sager !) og en enkelt i Odense.

Det er selvfølgelig en mulighed, at RobinHus fremover kun fokuserer på hovedstaden, men personligt tror jeg på, at vi kommer til at se dem satse på de større byer. Pt. ligger både Odense, Århus og Ålborg åbne, og mon ikke de kan finde 3 gode mæglere, der er fristede af de store frie områder ?

I sidste ende handler det jo om, hvorvidt man kan tjene penge som Mægler i RobinHus. Her er det jo tankevækkende, at mæglerne i København har valgt at blive. Hvis man kan tjene penge i København, så kan man også gøre det i Århus og Odense.


Nåh, men det hele er jo gætværk. Personligt venter jeg mig ikke så meget af Realmæglernes initiativ, men venter mere spændt på, hvad det kommer til at betyde for RobinHus...

10 kommentarer:

Anonym sagde ...

Det er vist almindelig kendt, at konkurencen blandt ejendomsmæglere i Århus, er landets hårdeste. Prøv bare at spørge de firmaer fra København, der igennem årene har brugt store ressourcer på at etablere sig i Århus. Alle har lukket butikkerne igen, med enorme tab - selv i de rigtig gode år.

I de forløbne år, har man kunnet sælge sin ejerbolig via almindelige ejendomsmæglere, inkl.
annoncering, fremvisning og hele molevitten, til samme omkostning som hos Robinhus, og i en række tilfælde endda billigere!!! Det er altså umulige vilkår, selv om man i området har en af de dygtigste og mest seriøse ejendomsmæglere jeg (som er konkurrerende mægler i Århus) nogensinde har mødt.

Det er mit indtryk, at Robinhus' ledelse mangler basal forståelse for psykologien hele vejen omkring en ejendomshandel, og at man måske i det hele taget ikke har ordentligt styr på sin "mandskabspleje".

Sådan som markedet er i Århus, vil Robinhus - med den nuværende struktur - aldrig kunne blive en seriøs konkurrent i området.

Det har været fremme i medierne, at Robinhus mæglerne skal betale 40 % af overskuddet til Robinhus, men havde det bare været så vel. Man skal betale 40 % af indtægterne ved et salg, og da der trods alt er store udgifter på at drive ejendomshandel, er det reelt en langt, langt større del, af det reelle overskud, som Robinhus suger op ad lommerne hos sine mæglere.

Ikke engang ReMax vil være bekendt at hæve så store Royalties.

Ejendomsmaileren sagde ...

Nu kender jeg ikke detaljerne i RobinHus' konstruktion, så det kan jeg ikke rigtig udtale mig om.

Hvad er det præcist, der gør konkurrencen i Århus hårdere end alle andre steder ? Jeg har svært ved at tro, at det ikke som i andre områder nok så meget handler om personer end om koncepter.

Hvis konkurrencen ligger på salæret, burde RobinHus vel have en fordel ?

Jeg spørger blot, fordi jeg ikke har det store kendskab til markedet i Århus...

Anonym sagde ...

Hvis konkurrencen ligger på salæret, skal man jo også være billigere end konkurrenterne for at få succes!!! Ikke mindst, når de ydelser man tilbyder er betragteligt færre en konkurrenternes.

M.h.t. Århus, så er det svært at sige, hvorfor vi ikke kan få de samme salærer som andre steder i landet, men det har været sådan siden kædernes indtog på markedet. Nybolig og home har jo taget afsæt i Århus, og måske er det simpelthen bare de (for) mange mægleres ekstremt hårde konkurrence om emnerne, og kædernes ønske om at markere sig med store markedsandele på den oprindelige hjemmebane, der gør udslaget.
Poul Erik Bech er en af de mange, der har måttet sande, at Århus ikke er særlig rentabel, omend det er en nødvendighed med butikker her, hvis man vil kalde sig landsdækkende. Underskuddet kan dog også blive for stort og træls i længden, så Poul Erik Bech valgte for et par år siden, at skille sig af med den ene af sine to butikker i Århus C. Ifølge de oplysninger jeg ligger inde med, havde den butik altid haft røde tal på bundlinien.

Anonym sagde ...

Er der overhovedet nogen der tjener penge for tiden...? Jeg spørger bare!

Anonym sagde ...

Interessant betragtning om robinhus mæglerne i hovedstadsområdet - men jeg er ikk eenig.

Som markedet er i øjeblikket, så er det ikke et ubetinget succékriterie at have mange ejendomme til salg.

Det må alt andet lige dreje sig om, at have ejendomme til salg til en markedskonform pris og i et faldende marked som det nuværende, så vil en løbende dialog med sælgerne om at tilpasse priserne til markedet, kræve en enorm indsats for selv en Robinhus mægler.

Og så ved jeg sgu ikke om hvor attraktivt det er at være Robinhus mægler til kr. 20.000 pr. handel hvor 40% skal afgives til moderselskabet Robinhus as.

Anonym sagde ...

En lille fugl har sunget i mit øre at de 40%, der blev nævnt i TV indslaget ikke stemmer overens med virkeligheden.

Det lød også noget højt i mine ører...

Anonym sagde ...

Den lille fugl har ret - men du tolker det i forkert retning. Robinhus mæglerne betaler 40% af salæret - AF INDTÆGTERNE - ikke af overskuddet!

Ergo er den procentmæssige del af af overskuddet langt højere end 40%!!!

Ejendomsmaileren sagde ...

Jeg tror vi alle er enige om, at der tales om andel af indtægterne. Det er jo dog det normale i franchise-koncepter, at der betales en andel af omsætningen fremfor af overskuddet. Det angiver kommentarerne ovenfor da også.

I min bog er det gode spørgsmål i denne sag, hvorfor Robinhus' mæglere i København har formået at få så mange flere sager ind end de mægler, der er faldet fra ?

Det bliver spændende at se, om de samme folk formår at skabe bedre resultater i Realmæglernes regi - og hvordan Realmæglerne vil reagere på intern priskonkurrence.

Ejendomsmaileren sagde ...

I øvrigt en interessant kommentar omkring at problem med Århus skyldes de to kæde-hovedkontorer.

Men der må jo være nogen, der tjener penge i det marked. Ellers ville alle vel lukke ?

Anonym sagde ...

Måske er det også noget med gyngerne og karrussellerne. Jeg ved, at en række af mæglerne, der også har butikker andre steder end i Århus C., accepterer et underskud her, for til gengæld af have en fordel overfor potentielle sælgere i oplandet/forstæderne.