Google Search

Google
 

tirsdag, juli 31, 2007

Leje fremfor eje ?

Så må det vist være slut med al den ferie !

I løbet af det seneste års tid har jeg haft en del kunder, der har valgt at leje deres bolig ud for at undgå et massivt nedslag i handelsprisen. Det er selvfølgelig lidt ærgerligt som ejendomsmægler på sagen, men når man nu ikke har kunnet finde en køber til den rette pris, er der jo ikke så meget at gøre ved det ... Til gengæld er jeg blevet en del klogere på lejemarkedet, så det kan vel ses som en sidegevinst.


Helt konkret er jeg blevet overrasket over, hvor ringe markedet for lejeboliger fungerer.


Som ejendomsmægler står der altid adskillige instanser klar til at kaste sig over det mindste fejltrin. Det gælder alt fra DE's etiske nævn over det nye disciplinærnævn til Ekstra Bladet. Til sammenligning er lejemarkedet nærmest et slaraffenland for svindlere og plattenslagere.


Det ene website efter det andet udnytter, at lejere ofte er desperate studerende eller andre lav-indkomstgrupper. Der er ingen "boligsiden" for lejeboliger, men derimod en lang række - ofte ganske useriøse - websites, hvor lejere må betale skyhøje priser for at komme ind og se på annoncerne. Hvis der ikke var noget relevant i den måned, så må du til tegnebogen igen... Surt show.

Lejernes LO har været efter en del af disse sites, og mener generelt at selve forretningsmodellen er ulovlig, men det har ikke fået bugt med problemet.


Et af disse sites er endog delvist ejet af Søndagsavisen, men der åbentbart ikke har for fine fornemmelser. Boligportal ApS tjener således ifølge deres regnskab millionbeløb på disse aktiviteter. Søndagsavisen skriver selv stolt på deres website:


"Boligportal.dk ApS opererer inden for udlejning og salg af boliger. Virksomheden, driver Boligportal.dk, som er den største markedsplads på internettet for udlejnings-boliger. " (fra http://www.sondagsavisen.dk/son/Internet/OFIR/)


Baggrunden for det lukrative marked har selvfølgelig været manglen på lejeboliger i de størr byer. Spørgsmålet er om det ændrer sig nu, hvor flere ejerboliger - ihvertfald for en periode - konverteres til lejeboliger. Jeg tillader mig at tvivle, så måske man skulle indhente de manglende salær-indtægter på lejemarkedet i stedet for...


P.s. Skulle du være en af de stakler, der er tvunget ud på det grå marked i jagten på en leje-bolig, så kan du finde et par gode råd hos LLO.

1 kommentar:

Anonym sagde ...

Jeg er helt enig. Det københavnske lejemarked fungerer simpelthen ikke. Jeg kan tydelig huske da jeg var færdig med studiet og skulle flytte væk fra Kollegiet. Jeg var så naiv at jeg også betalte for adgang til nogle af disse sites, og det var faktisk en blandet fornøjelse. Der var reelle boligannoncer imellem, men der var også en del som vist kun var oprettet for at trække besøgende til.
Når man flere gange har fået nogle meget ens svar-mails på nogle boligannoncer der ser lidt for gode ud, så synes jeg det lugter lidt.
Men markedet for lejebolig-annoncer er bestemt et områder der kunne trænge til lidt kritiske øjne ...