Google Search

Google
 

tirsdag, juni 05, 2007

Flere boliger i avisen

Efter lange diskussioner i Brancherådet ser den nye, fælles ejendomsmægler-avis ud til at blive en realitet. Nyhedsavisen - der jo gerne stikker kniven i dagbladenes monopol på boligannoncer - står som udgiver. Billigere annoncer til alle lyder jo meget godt - men som sædvanlig lurer der en mere nuanceret sandhed under overfladen.

Den nye avis er for alle, og der er opstilles ens vilkår for alle annoncører. Der gives kun en minimal kæderabat, hvilket naturligvis er en stor fordel for de mindre kæder og helt selvstændige mæglere (dem der er tilbage). Indrykningsaftalen giver dog en bedre stilling til de største kæder i form af bedre placeringer i avisen:

"Der bliver fast rotation mellem DanBolig, home, EDC, Nybolig og den øvrige gruppe af
ejendomsmæglere, således at hver kæde/gruppe står først hver 5. gang. Indenfor den
øvrige gruppe fordeles ejendomsmæglerne efter antallet af sider, som den enkelte
ejendomsmægler, opgjort på indehaver-niveau, annoncerer med."


Bemærk detaljen med at placeringen i den "øvrige" gruppe afgøres af indrykningsvolumen på indehaver-niveau. Derved får f.eks. Realmæglerne ingen fordel af deres størrelse i det regnestykke og de mindre kæders indrykninger ser således ud tilat blive placeret "hulter til bulter" i bagenden af avisen. Ikke helt optimalt - men nok prisen for at få de store kæder med i aftalen.

DE's ambitioner med avisen er ikke til at tage fejl af: "Vi ønsker at samle hele boligmarkedet i én gratis avis", udtaler Thomas Torp.

All-in-all ser det jo meget godt ud, men skal man drysse lidt malurt i bægret, så ligger den helt store udfordring i volumen og distribution - eller rettere i manglen på samme...

Nyhedsavisen påtager sig nemlig kun opgaven med at lave redaktionelt indhold og trykke avisen. Distributionen skal vi selv stå for ! I alt trykkes og fordeles 100.000 eksemplarer, der uddeles via standere foran mæglerforretningerne i hele Hovedstadsområdet.

Nu er effekten af avisannoncering jo stærkt faldende, men den tilbageværende effekt ligger efter min opfattelse primært overfor det tidligere køber-segment. De er endnu ikke på aktiv boligjagter, men bladrer i den boligsektion, der alligevel dumper ind ad brevsprækken. Den effekt får vi ikke med i den nye avis.

Med hensyn til volumen, så tales der om 100.000 aviser. Det skal ses i lyset af at Berlingske Søndag trods det faldende oplag udkommer i over 140.000 eksemplarer og Politiken udkommer i over 150.000 stk (hvortil kommer Jyllands-Postens abonnenter i København).

Disse fakta skal således medtages i regnestykket, inden vi alle falder i svime over den lave millimeter-pris. Prisen ligger under 1 kr. per millimeter - men det skal ses i lyset af, at avisen udkommer i 6 forskellige udgaver (2 boligtyper gange 3 regioner), så den en-krone køber dig således kun til 16.666 aviser. Der er altså et pænt stykke vej endnu, før den nye avis vil kunne levere samme tryk som de "gamle" dagblade.

Hvis vi skal være helt ærlige, så avisannoncering i vore dage nok så meget om profilering af den enkelte mægler. Her kommer den nye avis til kort i forhold til dagbladenes bredere dækning, hvorfor vi nok ikke skal forventes os det helt store på den korte bane.


Det er dog en god start på at få brudt de gamle avisers kontrol med markedet. De har til dato kun leveret dårlig kundeservise til for høje priser. Men hvis vi for alvor skal slå igennem med denne avis, så kan vi altså ikke nøjes med at dele aviserne ud til de folk, der alligevel kommer forbi vores butikker. Vi skal ud til folket...

Derfor kan det kun gå for langsomt med at få Nyhedsavisen til at distribuere avisen sammen med deres egen avis. Det kommer selvfølgelig til at koste, men ikke mere end vi kan spare på annoncebudgettet næste år, når Tante Berlinger ringer for at genforhandle årsaftalen...

Interesserede kan læse mere i DE's artikel om den nye avis. Her finder du også priser mv.

4 kommentarer:

Anonym sagde ...

Ideén om at skabe et "non profit" medie blandt mæglerne er jo udemærket.

Men som du helt rigtigt pointerer, er den trykte boligannonce jo en dødsdømt race.
Annonceringsmængden er et af de eneste parametre ensformige mæglerkoncepter kan differentiere sig. Ved stadigt at bilde sælgere ind, at avisannoncer har effekt, får de sælger til at betale for mæglerprofileringen, som er det egentlige formål med trykte annoncer.

Det vil kæderne ikke indrømme. Derfor lancerer man et medie hvor man tvinger annoncørerne til at indrykke annonce efter annonce, ved at sætte et limit på, at kun 1/6 del af siden må anvendes til profilering.

Ton nu rent flag. Aviser kan bruges til profilering og leadgenerering til hjemmesider - that´s it. Præsentation af boliger på nettet overgår langt hvad ethvert trykt medie evner.

Hvad jeg så stadig har svært ved at forstå er, hvorfor de selvstændige mælglere er så dårlige til at organiserer sig som en samlet enhed. De sover sgu´i timen eller også venter de bare på at lukke butikken og gå på pension.

Ejendomsmaileren sagde ...

Du har ret i, at de selvstændige mæglere er dårlige til at organisere sig. Det er ikke så underlidt, for det kræver jo ressourcer, som kun kæderne har.

Efter min opfattelse er der ikke på bare mellemlangt sigt nogen plads til ret mange helt selvstændige mæglere.

Om de så lukker eller går ind i nogle af de mindre kæder er et godt spørgsmål.

Med mulig undtagelse af RobinHus, går det heller ikke så godt for de mellemstore kæder, så meget kunne tyde på, at vi ender med 5-6 store kæder...

Anonym sagde ...

ReMax - good luck...

Hvordan går det i øvrigt? Jeg syntes ikke det er sjovt længere og frygter p.t. det værste - hvad med alle I andre jubel optimister -kan I mærke tyngden af kassekreditten.

Ejendomsmaileren sagde ...

Faktisk har min kassekredit set lidt bedre ud i de seneste to måneder, men jeg ved endnu ikke, om jeg vil kalde det sjovt...

Jubeloptimist vil jeg heller ikke kalde mig, men jeg tror da basalt set på, at det københavnske boligmarked nok skal komme sig.