Google Search

Google
 

torsdag, januar 04, 2007

Sadolin-sagen igen igen ...

Så er sagen om Sadolin Parken og Hanne Nørrisgaards etik og moral på vej tilbage i medierne.

Fra sædvanligvis pålidelig kilde har jeg hørt, at Danmarks Radio har igangsat en meningsundersøgelse, der skal afdække sagens betydning for boligkøbernes tillid til ejendomsmæglerbranchen. Undersøgelsen omfatter desuden specifikke spørgsmål om købernes opfattelse af Hanne Nørrisgaard og i hvilket omfang sagen har påvirket deres tillid til hende.

Vi kan med andre ord glæde os til, at DR atter engang fremdrager dette klasse-eksempel på dårlig mæglermoral. Sagen kørte i sin tid - hjulpet i ikke-ubetydelig grad af Hanne Nørrisgaards enestående mangel på situationsfornemmelse og sans for PR - i over en måned i samtlige medier. Det kan således godt være, at DE skal holde deres længe ventede PR kampagne (hvor bliver den i øvrigt af ?) tilbage lidt endnu...


Her op til jul skrev jeg lidt om Etik og Moral - uden at vide, at DR ville sætte samme emne på agendaen (nok med lidt større gennemslagskraft end denne ydmyge blog). Mit indlæg handlede primært om vores adfærd i forhold til hinanden som kolleger og konkurrenter. Det er naturligvis helt åbenlyst, at branchens moral overfor kunderne ligeledes kunne trænge til en revision.

Sagen om Sadolin Parken handlede efter min opfattelse knap så meget om manglende opfyldelse af oplysningspligten (selv om det var det hun fik bøden for). Set fra min synsvinkel (og med blik for effekten på branchens omdømme), så handler sagen meget mere om vores branches syn på ret og vrang. Hanne Nørrisgaards første udmelding til medierne lød noget i retning af "Det er ikke sket noget juridisk forkert i denne sag". Og her ligger kimen til sandheden: Etik og Moral handler nemlig ikke om at overholde loven - men om at optræde sobert og seriøst med respekt for sine kunder (og kolleger). Der er intet i vejen med at tjene (mange) penge - men det virkelige problem i sagen var jo, at mægleren (Hanne Nørrisgaard) havde ladet køberne blive i den tro, at de reelt havde købt deres lejlighed - på trods af, at sælger endnu ikke havde skrevet under.

At købernes egne rådgivere så OGSÅ svigtede i sagen er en anden sag - der dog på ingen måde fritager mægleren fra hans/hendes eget moralske ansvar.


Indtil videre holder jeg i mit daglige virke fast i mit nytårsfortsæt. Jeg har både her på bloggen og via mail (boligblog@hotmail.com) fået positive tilkendegivelser fra andre. Hvem ved - måske kan vi starte en bevægelse i det små...

3 kommentarer:

Anonym sagde ...

Ja...vi har meget at kunne takke "Hanne-mon-ikk-den-går" for.

Det jo så populært, at uddele årets næse eller nytårstorsk. Mon ikke branchen skulle indfører "Årets K3´er" til en kollega der har gjort sig uheldigt bemærket på hele branchens vegne.

Idéen er hermed givet videre!

Ejendomsmaileren sagde ...

Fantastisk ide !

Jeg modtager gerne nomineringer til kåringen af "Årets K3'er" 2006.

Hanne må være favorit, men et par andre navne dukker da op på nethinden for 2006, så skriv endelig !

Anonym sagde ...

Hanne Nørrisgaard "overstråler" alle andre potentielle kandidater. Når det kommer til at sætte standarden for den brede befolknings opfattelse af os ejendomsmæglere som uvederhæftige, har hun jo opnået, at blive selve symbolet herpå. Måske ikke helt fortjent men alligevel en bedrift!

Den kære Mühldorff har jo bare været uheldig og manglet lidt rettidig omhu.

Der kan ikke være nogen som helst tvivl om hvem Årets K3´er går til.