Google Search

Google
 

torsdag, december 21, 2006

Konkurrenter og kolleger

Forleden fik jeg en e-mail fra en kollega, der bad mig tage en emne op, som også ligger mig meget på hjerte. Det passer sig egentlig meget godt her tæt op under jul og nytår, så here goes...

Det handler om hvordan vi taler om hinanden i vores dialog med kunderne. På overfladen (i pressen) tales meget om seriøsitet, lødighed og professionalisme... Men når det kommer til kommissioneringsmøder, så forsvinder alle hæmninger - herunder hensynet til, hvordan vores branche som helhed opfattes. I stedet sættes alle sejl til for at svine konkurrenterne til og til tider minder det mest af alt om en amerikansk præsidentvalgkamp, hvor det at fremhæve egne styrker træder i baggrunden til fordel for at sværte konkurrenten godt og grundigt til (for eksempler herpå læs denne fremragende bog !).

Et konkret eksempel fra ovennævnte mail:
"En konkurrerende mægler kontaktede ejeren af et hus vi har til salg. Ejeren oplyste den pågældende mægler, at der var indkommet et tilbud, som man nok ville takke ja til. Som tiderne er, var det et anstændigt tilbud - som allerede var blevet handlet lidt op - og det ville afgjort være klogest at acceptere det. Ikke desto mindre frarådede den pågående ejendomsmægler kraftigt at gøre det, for han kunne da sælge huset meget bedre..."

I direkte modstrid med såvel Markedsføringsloven (§6a hvis du skulle være interesseret) som DE's etiske retningslinier (Det er ikke tilladt at rette direkte henvendelse til en kollegas klient, hvor klientforholdet er eller burde være den pågældende bekendt.) vælger vores mand (eller kvinde) altså at underminere tilliden til den mægler, der har sagen i kommission - og forsøge at forpurre en konkret handel for selv at få ejendommen til salg ! Flink fyr !

Endnu en utilfreds kunde er skabt, der bare venter på at Ekstra Bladet skal ringe...

Det er jo kun et enkelt eksempel. Jeg har selv oplevet adskillige andre, og er sikker på at I alle kender til problemet. Jeg synes, at det er blevet værre i de seneste år, og nu er sagerne (som eksemplet ovenfor viser) ikke engang sikre, når formidlingsaftalen er i hus !

Negative udtalelser om manglende uddannelse og forsikring, dårligere salgspriser, blakket moral osv. er efterhånden blevet dagens orden. Det skader os alle - og bekræfter befolkningens (og politikernes) fordomme om branchen...


Det nemmeste her ville jo nok være, at skyde skylden på enkelte brodne kar, men problemet er så udbredt, at jeg tror vi skal kigge lidt dybere i os selv. De fleste af os er jo rimeligt hæderlige personer. Måske får vi af og til forivret os - og gentager rygter, fordomme og halve sandheder overfor kunden - mens vi overbeviser os selv om, at vi har kundens bedste for øje ? Hvem kan sige sig for god til, at have sagt noget ufordelagtigt om en kollega... ?

Jeg er måske opfyldt af julestemningen (og illusionen om at markedet er i bevægelse igen !) ... men er det fuldstændigt naivt at forestille sig, at vi kan lave om på denne situation ? Kunne vi ikke aftale et fælles nytårsfortsæt for 2007 om at gå efter bolden og ikke manden.

Lad os konkurrere med åben pande - fremhæve egne fordele frem for andres svagheder ! Afholde os fra udokumenterede påstande for at score de billige point og i højere grad stole på kundens evne til at spotte kvalitet !

Det er måske hamrende naivt - men inspireret af min kollegas henvendelse, vil jeg ihvertfald personligt lægge mig lidt mere i selen i det kommende år. Jeg håber du vil gøre det samme - og send gerne denne opfordring videre til dine kolleger (du kan jo sende et anonymt link til bloggen her til dine konkurrenter!).

I modsætning til så mange andre af branchens genvordigheder, så er det her et problem, som vi selv skaber. Derfor er vi også de eneste, der kan løse det !


Glædelig jul !

8 kommentarer:

Anonym sagde ...

Hvor er det dejligt, at du tager dette emne op. I den store by, hvor jeg arbejder er der flere hundrede ejendomsmæglere, men kun en håndfuld har rundet de 35 år - og der er stor udskiftning alle steder. Vi er under så stort et pres alle steder fra, at vi kører sur i branchen, eller simpelthen brænder ud.
Hverken journalister eller politikere gør sig umage for at sætte sig ind i, hvordan branchen i virkeligheden fungerer, og ejerne af kæderne presser ejendomsmæglerne til sidste blodsdråbe.
Helt uudholdeligt bliver det, hvis vi - på grund af den ekstreme konkurrence - forfalder til at bagtale hinanden, og gøre ting, der er værre, med et kortsigtet formål for øje.
I de fleste brancher formår man at stå sammen når det gælder primære værdier.
Så kære Ejendomsmailer, du har min opbakning, og nu kender I mit nytårsfortsæt...

Ejendomsmaileren sagde ...

Mange tak for det - så er vi da ihvertfald to :-)

Jeg har selv selv beskeden videre til en del af mine kolleger. Mange holder fri i julen, men send alligevel beskeden videre, så kan vi med lidt held få et lidt mere konstruktivt 2007 !

Anonym sagde ...

Der er blot at sige: når krybben er tom, bides hestene...

Er sandheden ikke den, at nu afsløres alle de dårlige mæglere som har været med på et free ride i de gode år. Bukkene skilles fra fårene. De dårlige sælgere som ikke har eller forstår deres særegne værdi og evner at formidle denne, forfalder til beskidte kneb. Alt for mange i vores branche er her "for the money" og intet andet.

Jeg kender ikke til andre konkurrenceprægede brancher, hvor der ikke eksisterer fornedredelse af konkurrenterne?! Jeg har endnu ikke mødt en dårlig bankmand, it-sælger, pensionsrådgiver eller ejendomsfoto firma som ikke har brugt dårlig omtale af sine konkurrenter, i forsøget på at fremme egen sag.

Jeg har som uafhængig mægler forsøgt, at indbringe to klokkeklare sager for "Dansk Kædemægler Forening" og det kom der intet ud af.
Dog vil jeg sige, at i forhold til kunderne har jeg kun haft positive oplevelser når en konkurrent har forsøgt at svine mig til. Kunderne reagerer som regel negativt overfor fornedrelsen. Så i det lys - lad endelig de dårlige mæglere skyde benene af sig selv.

Godt nytår til jer alle!!

Ejendomsmaileren sagde ...

Ja, jeg tenderer til at være enig med dig.

Jeg tror desværre ikke helt på, at vi kan kurere alle "kopimaskinesælgerne", men jeg synes nu egentlig også, at jeg (i mindre grad) oplever problemet noget bredere.

Jeg er til gengæld helt enig i, at det af og til rammer tilbage på den negative mægler. Men jeg hører jo som regel kun om det fra de kunder, der vælger at sætte til salg hos mig. De kunder, der fravælger mig, kan jo sagtens have ladet sig påvirke af negative udsagn.

En interessant pointe fra den bog, jeg nævnte i det oprindelig indlæg om den amerikanske valgkamp er, at negative reklamer trækker begge parters "approval rating" ned - altså både afsender og offer. I vores marked kunne det betyde, at de vælger en helt tredje mægler ("for selv om jeg ikke kan lide negativ kritik - så er der måske alligevel noget om snakken...".)

Måske er jeg bare naiv og grebet af julestemningen, men jeg tror nu alligevel på, at vi i fællesskab kan gøre noget...

Anonym sagde ...

Nu har du anvendt udtrykket - naiv - et par gange. Jeg syntes ordet er negativt ladet, som den dumme optimist der mod bedre viden, håber på det bedre. Jeg kan meget bedre lide udtrykket idealist og det er vel nærmere det, dine ønsker er udtryk for. Et idealistisk ønske om bedring af branchen og måden hvorpå vi agerer overfor kunderne og hinanden.

Vores branches værdikamp handler om begreber som ansvarlighed, ærlighed, lødighed, rimelighed... Alt sammen idealer som ville give et løft til hele branchen, hvis vi formår at gøre det til fælles idealer fremfor "kæde-idealer".

Ejendomsmaileren sagde ...

Vel skrevet - jeg erklærer mig hermed officielt "idealist".

(hvorfor lyder det desværre som en dødsdom i vores branche ?)

Måtte jeg tilføje at vi ville komme det første stykke af vejen, hvis blot "kæde-idealerne" flyttede sig fra reklamerne og de officielle dokumenter - og ud i praksis...

Julie & Tommy sagde ...

Tankvækkende at tænke på denne artikel, når man lige har måtte meddele Danbolig på Nørrebro, at vi efter kontraktudløb ikke ønsker at forsætte hos dem, men i stedet har valgt en anden mægler. Denne bliver straks "svinet" til og "det kan du da ikke mene" - jo det kan jeg da mene. Og tak for at give mig endnu en god grund til at skifte.

Ejendomsmaileren sagde ...

Helt enig. Særligt grotesk når man tænker på, at du jo allerede havde truffet din beslutning ! Den eneste rigtige tilbagemelding ville være noget i stil med:
"Salget af din bolig er jo ikke gået, som vi begge havde håbet. Det er naturligvis beklageligt (men under disse markedsførohold måske forståeligt), og jeg forstår naturligvis godt, at du nu har lyst til at prøve en anden løsning..."

Det er den slags minimale overskud i hverdagen, som vores branche savner. Vi skyder os selv i foden - som Tommys indlæg tydeligt viser.

Jeg håber, at du får en bedre oplevelse hos din nye mægler ! Held og lykke med salget.