Google Search

Google
 

fredag, april 20, 2007

Svar fra Nybolig ...

Jeg har modtaget et meget interessant svar på min e-mail til Nybolig, hvori kædens juridiske chef fastholder deres ret til navnet:

"Under henvisning til Deres mail af 12. april kan vi oplyse, at vi siden 2001 har haft registreret ordmærket "ejendomsmailer" hos Patent- og varemærkestyrelsen. Vi har derfor eneret til erhvervsmæssigt at benytte mærket og forvekslelige mærker, som eksempelvis ejensdomsmaileren etc. Endvidere kan vi oplyse, at vi har erhvervet domænerne ejendomsmailer.dk og ejendomsmaileren.dk, som har været registreret siden 2001. I det omfang de gør erhvervsmæssig brug af mærket, skal vi derfor opfordre Dem til straks at ophøre hermed

Med venlig hilsen
Jens Erik Nielsen "

Nybolig har således registreret navnet for 6 år siden, men ikke taget det i brug. Herudover henviser Jens Erik Nielsen til, at Nybolig har registreret de tilhørende domæner. I den forbindelse får han nævnt, at disse domæner ligeledes blev registreret i 2001 - men undlader behændigt at fortælle, at disse domæner ikke blev registreret af Nybolig. De har nemlig indtil for ganske nylig tilhørt en privatperson, som jeg selv var i dialog med, idet jeg gerne ville have brugt dem til denne blog. Hans pris lød imidlertid på 10.000 kr., hvilket jeg synes var lige i overkanten til mit lille fritidsprojekt. Han nævnte faktisk, at Nybolig var interesserede, og de er åbenbart ikke blevet skræmte af prisen.

Vanen tro rejser svaret fra juristen således flere spørgsmål, end det besvarer.

F.eks. kommenterer han ikke på, at varemærkelovens §25 stiller krav om, at et registreret varemærke skal tages i brug indenfor 5 år. Hvis oplysningerne i mailen er korrekte er denne brugspligt ikke overholdt, og registreringen kan ophæves.

Han tager heller ikke rigtig stilling til, om min blog egentlig er erhvervsmæssig aktivitet, men overlader det åbenbart til mig selv at vurdere...

Nu er jeg jo ikke en virksomhed, med store økonomiske interesser i navnet, så en længere strid er jo nok ikke i min interesse. Ydermere er der den særlige omstændighed, at jeg skriver denne blog under en pseudonym for netop at kunne skrive åbent og ærligt om alt og alle. En sådan anonymitet hænger kun dårligt sammen med en juridisk disput...

Jeg synes og, at der ligger nogle principielle problemstillinger her som blogger.
  • Er blogging en erhvervsmæssig aktivitet, der er omfattet af varemærkeretslig beskyttelse ?
  • Det er jo ikke usædvanligt, at blogger skriver under pseudonym, men i hvilket omfang er en sådan blogger beskytte imod, at en virksomhed overtager navnet og driver forretning på det ?
  • Kan Nybolig f.eks. få Blogger til at udlevere mit navn etc - og evt. nedlægger min blog ?
  • Kan man ikke med en vis mening forlange, at en virksomhed undersøger evt. konflikter inden de lancerer nye navne. Hvis Nybolig havde Googlet navnet, kunne man måske have taget en dialog i ro og mag inden deres lancering...

Nu er mit tilfælde jo måske ikke så afgørende, men efter alt mit arbejde med denne blog, er det da frustrerende, at skulle bøje sig for en forældet registrering... En anonym læser skrev til mit tidligere indlæg om emnet, at det måske var min kåring af Hanne Nørrisgaard til Årets K3'er, der var skyld i sagen, men den tror jeg alligevel ikke helt på :-)

Måske er jeg i virkeligheden bare skuffet over, at de åbenbart ikke læser min blog på Nyboligs hovedkontor. On the positive side må man jo sige, at det er der måske håb for, at de læser denne post :-)

Hvis du har en mening om ovenstående - herunder forslag til, hvordan jeg håndterer den videre dialog med Nybolig - så hører jeg meget gerne fra dig på boligblog@hotmail.com eller i en kommentar nedenfor...

5 kommentarer:

Kirk sagde ...

Det er vist lidt jammer fra din side - man kunne jo ogsaa sige at du ikke har taget muligheden; aerlig talt er din blog - sort paa hvidt- ikke meget mere udviklet end boligsiden.dk Det er ikke ment personligt, men hellere vaere aerlig omkring det; hvis du havde flere bloggere inde kunne det give lidt dynamik eller hvad? Dine holdninger er efterhaanden godt kendte... (jeg er ikke ejendomsmaegler)

Ejendomsmaileren sagde ...

Jeg er ikke helt sikker på, at jeg forstår din kommentar. Hvilken mulighed er det, jeg ikke har taget ?

Du har helt ret mht. den tekniske udvikling af denne blog vs. boligsiden. Men nu prætenderer jeg jo heller ikke at være salgsvindue for en hel branche. Jeg skriver blot lidt om mine holdning og oplevelser, til hvilket formål denne blog fungerer fint.

Mht. flere bloggere / kommentarer så er de naturligvis altid velkomne :-)

Ejendomsmaileren sagde ...

@Kirk
Var den mulighed du henviser til mon muligheden for at købe internet-domænet ejendomsmaileren.dk ?

I så fald har du jo ret i, at jeg selv kunne have købt det. I dag er jeg faktisk glad for at jeg ikke gjorde det, for mon ikke Nybolig med deres varemærke-registrering i ryggen ville kræve det overdraget ? Og jeg er ikke sikker på, at jeg har tid/råd til at føre sag om så lille en ting...

Anonym sagde ...

Hvorfor ikke gøre som i USA? Altså komme med et modkrav? Du har bevisligt gennem lang tid brugt "ejendomsmaileren". Nybolig har netop ikke brugt det og (som du selv henviser til) derfor er deres registrering nu udløbet.

Dit modkrav skulle så bestå i at du beder om at få overdraget (kvit og frit) ejendomsmailer.dk og ejendomsmaileren.dk :-)

Ejendomsmaileren sagde ...

Ja, man kunne jo overveje en klagesag hos DK Hostmaster - men jeg er ikek sikker på, at det kan gøres anonymt :-)