De fleste læsere af denne blog er nok godt klar over, at titlen "Ejendomsmægler" er en beskyttet titel, der kun kan anvendes af personer, som opfylder lovens krav om uddannelse og forsikring. Advokater, der ønsker at bedrive ejendomsformidling, har fået tildelt titlen "Ejendomsformidler" (hvorfor har jeg aldrig helt forstået, men lad nu det ligge).
Anledningen til, at jeg nævner denne beskyttelse, er markedsføringen af det nye Plushandel-koncept.
Plushandel er - så vidt jeg kan se af hjemmeside og markedsføringsmaterialer - ikke en ejendomsmæglervirksomhed. Plushandel ejes og drives af Boligportal ApS. Denne virksomhed er ikke registreret i Erhvervs- og Selskabsstyrelsen som ejendomsmægler - og jeg har heller ikke kunnet finde oplysninger om evt. ansvarlige ejendomsmæglere i virksomheden. Virksomheden har indgået samarbejdsaftaler med en række advokater i København og Århus, men disse kan jo - som ovenfor beskrevet - heller ikke kalde sig for ejendomsmæglere (det har jeg i øvrigt heller aldrig hørt om nogen advokater, der havde lyst til :-).
Jeg er imidlertid på det seneste et par gange stødt på markedsføring af det nye Plushandel-koncept, hvor de efter min opfattelse går faretruende nær på denne beskyttelse... Her er et par eksempler:
Google Adwords
Plushandel kører pt. en kampagne på Google Adwords (søgeordsreklamer). Søger man således efter "ejendomsmægler" på Google, præsenteres man for nedenstående reklame for Plushandel .
Som det kan ses af annoncen anendes ordet "Ejendomsmægler" direkte i annoncen, der klart giver det indtryk, at Plushandel er en ejendomsmægler.
Hvis jeg har ret i, at annoncen overtræder loven, så er en simpel henvendelse til Google som regel nok til, at de fjerner annoncen, hvis ikke Plushandel selv er klar til at gøre det.
"Ejendomsmæglerkæde uden ejendomsmæglere"
Jeg har nogen gange set virksomheden beskrevet som en "ejendomsmæglerkæde uden ejendomsmæglere". Nu har jeg vist kun set det i avisartikler (hvilket rejser et helt nyt spørgsmål om, hvorvidt PR arbejde og udtalelser i avisen falder ind under disse regler... Det mener jeg nu egentlig det gør, idet ideen bag beskyttelsen jo netop er at sikre forbrugerne imod, at andre søger at fremstå som ejendomsmæglere - uden at være det.), men efter min opfattelse ligger det ihvertfald på grænsen - hvis ikke over. Essensen af udtalelsen er jo netop, at de ER en ejendomsmæglerkæde.
Jeg vil gerne understrege, at ovenstående ikke skal tages som udtryk for, at jeg tvivler på den faglige kvalitet, som det tilknyttede advokater leverer. Men som loven nu engang er strikket sammen (og den mener jeg ikke nødvendigvis er tidssvarende i disse brancheglidnings-tider), så kunne meget tyde på, at Plushandels markedsføring ikke er lovlig...
Jeg hører meget gerne kommetarer og/eller andre eksempler - skrive enten en kommentar nedenfor - eller mere diskret på boligblog@hotmail.com.
Anledningen til, at jeg nævner denne beskyttelse, er markedsføringen af det nye Plushandel-koncept.
Plushandel er - så vidt jeg kan se af hjemmeside og markedsføringsmaterialer - ikke en ejendomsmæglervirksomhed. Plushandel ejes og drives af Boligportal ApS. Denne virksomhed er ikke registreret i Erhvervs- og Selskabsstyrelsen som ejendomsmægler - og jeg har heller ikke kunnet finde oplysninger om evt. ansvarlige ejendomsmæglere i virksomheden. Virksomheden har indgået samarbejdsaftaler med en række advokater i København og Århus, men disse kan jo - som ovenfor beskrevet - heller ikke kalde sig for ejendomsmæglere (det har jeg i øvrigt heller aldrig hørt om nogen advokater, der havde lyst til :-).
Jeg er imidlertid på det seneste et par gange stødt på markedsføring af det nye Plushandel-koncept, hvor de efter min opfattelse går faretruende nær på denne beskyttelse... Her er et par eksempler:
Google Adwords
Plushandel kører pt. en kampagne på Google Adwords (søgeordsreklamer). Søger man således efter "ejendomsmægler" på Google, præsenteres man for nedenstående reklame for Plushandel .
Som det kan ses af annoncen anendes ordet "Ejendomsmægler" direkte i annoncen, der klart giver det indtryk, at Plushandel er en ejendomsmægler.
Hvis jeg har ret i, at annoncen overtræder loven, så er en simpel henvendelse til Google som regel nok til, at de fjerner annoncen, hvis ikke Plushandel selv er klar til at gøre det.
"Ejendomsmæglerkæde uden ejendomsmæglere"
Jeg har nogen gange set virksomheden beskrevet som en "ejendomsmæglerkæde uden ejendomsmæglere". Nu har jeg vist kun set det i avisartikler (hvilket rejser et helt nyt spørgsmål om, hvorvidt PR arbejde og udtalelser i avisen falder ind under disse regler... Det mener jeg nu egentlig det gør, idet ideen bag beskyttelsen jo netop er at sikre forbrugerne imod, at andre søger at fremstå som ejendomsmæglere - uden at være det.), men efter min opfattelse ligger det ihvertfald på grænsen - hvis ikke over. Essensen af udtalelsen er jo netop, at de ER en ejendomsmæglerkæde.
Jeg vil gerne understrege, at ovenstående ikke skal tages som udtryk for, at jeg tvivler på den faglige kvalitet, som det tilknyttede advokater leverer. Men som loven nu engang er strikket sammen (og den mener jeg ikke nødvendigvis er tidssvarende i disse brancheglidnings-tider), så kunne meget tyde på, at Plushandels markedsføring ikke er lovlig...
Jeg hører meget gerne kommetarer og/eller andre eksempler - skrive enten en kommentar nedenfor - eller mere diskret på boligblog@hotmail.com.
3 kommentarer:
Update: Jeg har skrevet til henholdsvis Plushandel og DE for at høre deres kommentarer til ovenstående indlæg. Det bliver spændende at høre, hvad der komemr retur...
Jeg synes det er et flot initiativ du gør.
Det er spændende hvorvidt DE lever op til deres ansvar som mæglernes organisation.
Tak for den positive kommentar. Indlægget er desværre 1 år gammelt, og jeg må konstatere at hverken Plushandel eller DE har nedværdiget sig til at svare.
Man må vel derfor konstatere, at DE ikke lever op til deres ansvar som mæglernes organisation :-)
Nogen forslag til, hvordan sagen ellers kunne bringes frem ?
Send en kommentar