Berlingske Business skriver at lønnen halveres - det kommer nok næppe som nogen stor overraskelse for læserne af disse linier - men mere interessant er artiklens kommentarer fra Lars Andersen fra Base1. Han mener at der fremover bliver færre mæglere per butik - og kombineret med at sagsbehandlerne også er på vej ud af butikkerne, så bliver der efterhånden ret tomt på hovedstrøget. Dagens gode spørgsmål er derfor: skal vi have færre butikekr fremover ? Jeg har da allerede kendskab til butikker, der står helt tomme i dag. Kender du til sådanne tilfælde, så send mig gerne en mail.
Artiklen kommer som opfølger på gårsdagens pessimistiske ord om ejendomsmæglere i København. Her klagede Daniel Engel Carlsson fra Henrik Mühldorff sin nød. Han fortæller at de sidste år brugte mange penge på markedsføring og på en ny fin butik i Jægersborg. Nu klager han så over, at kunderne har svært ved at forstå, at det er dyrt at sælge hos dem. Ja underligt ikke - tænk at de ikke har lyst til at betale for Mühldorffs ekspansionsplaner... (Han skal nok bare være glad for, at journalisten ikke lugtede blod). I forvejen er den lille københavnske kæde noget presset efter underskud og negativ egenkapital ved udgangen af 2005... Tja, jeg må indrømme at mine egne erfaringer med kæden ikke er for positive, og at jeg ikke er ene om den oplevelse. Måske deres nuværende problemer kan få dem på ret kurs igen ? Kæden mener dog ikke, at kunderne behøver være bekymrede:
"Det ene er jo et spørgsmål om vores bogholderiafdeling og revisorer. Hvordan vi agerer som ejendomsmæglere, er en helt anden snak."
Meget overbevisende.
2 kommentarer:
Hva´ska´man dog med butikker!
Selvfølgelig bliver der færre butikker. De er i forvejen en misforståelse og totalt overflødige. Mæglerbutikker som vi kender dem i dag er væk om min. 5 år.
Alene ordet - butik - er da ude i hampen - "ja, goddag. Jeg vil gerne købe ejendommen ude i vinduet. Kan du pakke den ind for mig, tak". Der er jo blot tale om kontorer med store ruder.
Åbningen af de mange...såkaldte...butikker, er i højere grad et udtryk for diverse ejendomsmægleres selvopfattelse som store businessmen end de bunder i reele behov. Skal man endelig have en butik, må man da være lidt mere opfindsom og gøre dem interessante.
Butikkerne tjener dog fortsat det formål, at vise forbipasserende at Mæglerkæde NN er tilstede i lokalområdet. Samtidig tjener de selvfølgelig til kontor for butikkens ansatte.
Spørgsmålet er så blot, om disse formål står mål med omkostningen til at opretholde en prima-placeringer på hovedstrøget.
RobinHus kæden har jo fravalgt forretningerne - interessant at se om den trend fortsætter.
Send en kommentar